Jarenlang werkte ik als directeur in verschillende organisaties, van klein tot groot. Altijd ‘aan’. Gaten dichtlopen. Eindverantwoordelijkheid dragen. En steeds meer geven dan er in je tank zit. Maar opgeven was geen optie. Dus ik ging door.
Die instelling kwam niet uit het niets. Ik groeide op in een gezin vol spanning. Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik zes was. Vanaf dat moment was het steeds opnieuw aanpassen. Overleven.
Rond mijn twaalfde ging ik bij mijn vader wonen, die worstelde met een ernstige alcoholverslaving. Er was onrust, onzekerheid en geweld. Hij was vaak weg. Dus ik leerde vroeg voor mezelf te zorgen. De situatie thuis werd heftiger. Ik liep meerdere keren weg, en sliep zelfs op straat. Vlak voor mijn 18e vertrok ik definitief. Met wat kleding en een doos schoolspullen. Dat was het.
Ik besloot: ik ga hoe dan ook wat van mijn leven maken. En stortte me op werk en studie. Leerde, viel en stond weer op. Maar één ding gebeurde ongemerkt: ik werd hard. Extreem gedisciplineerd en heel rationeel. Vooral naar mezelf. En die strategie werkte. Ik groeide door naar leidinggevende rollen, uiteindelijk tot algemeen directeur en verschillende andere directiefuncties.
Aan de buitenkant zag het er goed uit. Maar van binnen begon het steeds meer te wringen. Ik wist: als ik zo doorging, riskeerde ik alles kwijt te raken waarvoor ik zo hard had gewerkt. En dat wilde ik kosten wat kost voorkomen.
Het keerpunt…
Dus ik ging op zoek. Een reis die mij uiteindelijk heeft gebracht naar de wetenschap en praktijk van zelfleiderschap. Ik studeerde en praktiseerde verschillende wetenschappelijke methodes die mijn leven compleet hebben veranderd
Ik stond weer krachtig in mijn rol. De druk was er nog steeds. Maar ik liet me er niet meer door meeslepen. Ik nam betere beslissingen, was scherper in vergaderingen en mensen voelden het verschil. Ook thuis was ik weer echt aanwezig. Voor mijn vrouw, voor mijn kinderen. Ik sliep beter. Genoot weer. En het paradoxale: mijn prestaties gingen er alleen maar op vooruit.
Ik zag om mij heen dat veel andere directeuren met precies dezelfde dingen kampten als ik destijds. Stuk voor stuk mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Loyaal tot op het bot. En met een groot hart. Ik merkte steeds meer de behoefte om hen te gaan helpen.
Met meer dan 15 jaar leidinggevende ervaring ken ik hun wereld van binnen en van buiten. Ik heb dezelfde pijn meegemaakt en overwonnen. En ik combineer die praktijkervaring met wetenschappelijk onderbouwde methodes die echt werken. Dat is wat mij als sparringpartner anders maakt.
Ik besloot mijn leven als directeur achter me te laten en me volledig te richten op mijn nieuwe missie: directeuren helpen die, net als ik destijds, al jaren op wilskracht doorrennen en voelen dat het anders moet.